donderdag 3 november 2011

Online shoppen met een postzegel


Uit de oude doos van 2010 -


Makkelijk hoor. Dat online shoppen. Niet meer de deur uit. Vandaag besteld, morgen in huis. Nou mag je bij de H&M al blij zijn als je in juli een winterjas bestelt, dat ie ook daadwerkelijk voor de winter gearriveerd is. Maar je mag nog blijer zijn als je überhaupt de kans hebt gekregen om m daadwerkelijk te bestellen.

Het is een prachtig concept, maar redelijk onduidelijk. Zo ben ik er dus achter (misschien wist iedereen dit al, maar voor mij is dit een verbazingwekkende ontdekking) dat de H&M winkel, webshop en catalogus niets met elkaar te maken hebben. Wat in het boek staat, hangt nog lang niet in de winkel. En wat op de site staat, komt vaak niet eens in de winkel!

Zo verliep mijn zoektocht naar de ruitjesbroek dus niet bepaald soepeltjes. In het boek gespot en na een maand eindelijk op de site te zien. Levertijd november. Ja dag. Ik ga wel naar de winkel. Gehaast tussen alle deadlines door naar de grote stad, want daarbuiten verkopen ze maar de helft in de winkels. Dat wist ik wel. Alsof ik van een andere planeet kwam. Ruitjesbroek? Nee, niet gezien. Geloof ik. Nee, geen idee waar je moet zoeken. Nee, we weten nooit van tevoren wanneer iets binnenkomt. Nee lijkt het magische klantvriendelijke woord van de legendarische Haa en Em.

Teleurgesteld weer naar huis. Achter de laptop gekropen. Dan toch maar die lange levertijd. Uiteindelijk dus gewoon geen levertijd… Weg! De ruitjesbroek. Mijn ruitjesbroek. Gewoon niet meer te vinden op die *^%#site! Twee uur geleden zat ie nog in mijn digitale shoppingbag! Teneinde raad heb ik de bestellijst uit de catalogus gescheurd, ingevuld, envelop eromheen, dichtgelikt, postzegel erop en gaan! Dan maar op de oldskool manier. En nu is het wachten. Over de post krijg je geen bevestiging. Of afwijzing. Zou die nog komen? Ik hoop het.

Vandaag weer een poging tot online shoppen na zo’n wervend emailtje ‘najaarsjassen en stylingtips’. Joehoe de broek is er weer! Oh. Uitverkocht. Alleen nog maatjes extraskinny en die-pas-je-na-honderd-muffins-en-hema-hotdogs. Hee, die bruine broek is ook wel tof. En in mijn maat! En op voorraad! Hup, in de shoppingbag. Nog even de rest van de site afspeuren. Nog wat ik-betaal-nu-toch-verzendkosten-dus-die-kan-ik-ook-wel-proberen items erbij en naar de kassa. Laatste pagina. Nog 1 klik tussen mijn bestelling en mij. Wat?! De melding ‘op voorraad’ is spontaan vervangen door ‘uitverkocht’. Maar ik had m toch al uit het digitale rek gepakt? Welke dief heeft mijn broek uit mijn shoppingbag gejat?! Klotesite. Weet je… als het zo moet dan hoeft het niet meer. Als mijn keuzes zo populair zijn, wil ik ze niet eens. Dan loopt iedereen ermee.

Dus. Wie heeft er nog een bestellijst over uit zijn catalogus? Ik heb nog wel een postzegel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten