donderdag 3 november 2011

Ex-rokers en appeltaart met slagroom

Uit de oude doos van 2009 - toen ik heel even verstandig was...


Steeds meer mensen leggen het peukje erbij neer. Ik ook. 4 september is de memorabele dag waarop ik gestopt ben. Niet geheel vrijwillig, aangezien ik ging vliegen naar Amerika (zeker 12 uur niet roken) daar begon met een week familiebezoek (absolute anti-rokers dus 7 x 24 uur niet roken) en de rest van de rondreis doorbracht met ex-rokers in een land zonder peukjes op straat (21 x 24 uur niet roken).

Op wat dronken, maar zeer gezellige avondjes na ben ik nu dus al bijna 8 maanden zelf een ex-roker. En zoals het een echte ex-roker betaamt, heb ik ook de bijbehorende kilootjes gekweekt. Iets minder dan 1 per maand, om en nabij. En hoe cliché ook, elk pondje komt toch echt door het mondje! Ik was geen snoeper; ik hield niet van chocola. En ook niet van snoep. En ook niet van chips. En ook niet van McDonalds. Roken vergalt je smaak. Iets om blij mee te zijn.

Maar nu. Zonder sigaret wil ik nu een toetje na het eten. Lekker even iets zoets in de mond. Nu wil ik een zuurtje als ik wacht op de bus. Nu wil ik een koekje bij de thee. En nu wil ik een appeltaartje op het terras. Met slagroom.

Dus om nou te zeggen dat ik blij ben dat ik niet meer rook. Nee. Ik voel me niet gezonder, want met het afschaffen van de peukjes is ook het sporten drastisch verminderd. Bovendien lijkt mijn lijf tegenwoordig alleen op suiker te kunnen leven! Dus ik voel me ook nog eens vet. Moddervet. Iets dat mijn kledingkast me graag bevestigt: alles zit te strak en in de winkels pak ik nu maar gelijk een maatje groter (of twee) om teleurstellingen te voorkomen.

En dan heb ik het nog niet eens over het buitengesloten gevoel dat ik heb als ik weg ben met vrienden. Het is namelijk gewoon heel erg gezellig om een roker te zijn. Buiten met zijn allen aan de peuk, terwijl de laatste roddels naar boven komen. En ik wacht wel hoor. Binnen aan ons tafeltje. Spelend met mijn telefoon. Of weer calorieën naar binnen werkend. Want wat moet je anders als je niet rookt?! Ik weet het niet...

Is er misschien een niet roker die het me kan leren? Wat doe je als je niets hoeft te doen? Wat doe je met die momenten dat je gewoon even op de bank zit (eten?) of wanneer je te vroeg bent op een afspraak (eten?) of als je er even niet meer uit komt op je werk (eten?) of als je gezellig met vriendinnen een roseetje drinkt op het terras en je even niks te zeggen hebt?

Als iemand deze maagd op ex-rokersgebied hier een antwoord op kan geven dat NIET met eten te maken heeft... graag! Als dank kan ik je een paar heerlijke zelfgemaakte brownies toesturen. Met walnootjes als je wil.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten