donderdag 3 november 2011

Geachte premier Rutte,

Uit de oude doos van 2011 - maart -


Ik wil u even zeggen hoe fijn ik het vind dat u nu de trotse bewoner bent van het torentje. En waarschijnlijk is het torentje ook heel blij met zijn nieuwe bewoner. Maargoed, de lat lag natuurlijk ook wel erg laag na de vorige bewoner.

Ook vind ik het heel fijn dat u zo uw best doet om de meeste burgers van dit land te betrekken bij de wederopbouw na de crisis. Die crisis die veroorzaakt is door rijke mensen met stropdassen en mantelpakjes. Die rijke mensen moeten nu natuurlijk niet betrokken worden bij het opkrabbelen. Logisch. Dat verdienen ze helemaal niet.

De studenten hebben helemaal niks te maken met de totstandkoming van alle ellende. Dus geheel begrijpelijk dat u hen wel bij het herstel betrekt. En zij zullen het ook heel fijn vinden dat u hun hulp inroept om er weer bovenop te komen met zijn allen. Daarom vinden zij het natuurlijk ook helemaal geen probleem om meer collegegeld te gaan betalen en hun ontvangen studiefinanciering een lening wordt die zij terug kunnen betalen als ze eenmaal aan het werk zijn na hun opleiding. En dat terugbetalen kan al snel beginnen, aangezien ze ook nog maar 1 jaar studievertraging op kunnen lopen zonder extra kosten. Met die regel kunnen de studenten van de Technische Universiteit ook eindelijk onder die vervelende werkgroep uitkomen waarmee ze elk jaar weer naast hun studie belangrijke, maatschappelijke uitvindingen doen waar het hele land plezier van heeft. Want zo’n projectje betekent al gauw een jaartje langer op school zitten en dat kan de student zich niet meer veroorloven. En dat u zelf zeven jaar over uw studie heeft gedaan, is natuurlijk niet te vergelijken met die luie, feestende student van nu die zes bijbaantjes nodig heeft om zijn kamer van 25m2 elke maand te kunnen betalen. Ook uw steun aan de fantastische instantie Informatie Beheer Groep is bewonderenswaardig. Al die fraudeurs die stiekem thuis wonen en toch een uitwonende beurs krijgen, moeten natuurlijk gewoon bestraft worden met een boete. Krijgt de IBG ook een boete van u als zij teveel geld vorderen? Als je ineens beschuldigd wordt van fraude en even duizend euro terug moet betalen? Als er op je brievenbus huisnummer 31 staat vermeld, maar het adres bij de gemeente als nummer 33 geregistreerd staat bijvoorbeeld?

Ook heel fijn dat u zo hard heeft gestreden om de hypotheekrenteaftrek te behouden. Ik vind het helemaal niet erg om nog eens tien jaar in mijn huurhuis te blijven zitten omdat de hypotheken nu zo hoog blijven dat ik nog steeds geen 3-kamerappartementje van 70 m2 in mijn eentje kan betalen. Dat heb ik er natuurlijk wel voor over omdat ik weet dat ik daardoor de stropdassen en mantelpakjes met een gerust hart in hun te dure villa kan laten wonen. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk – net als u – dat de mensen die het echt zwaar hebben een leuk huurhuis kunnen betalen. Daarom vind ik het ook geen probleem dat ik binnenkort misschien mijn huurhuis moet afstaan aan een lief gezinnetje met een minimuminkomen. Gelukkig mag ik dan van u wel plaatsnemen op de wachtlijst voor een particuliere huurwoning. Voor de zekerheid heb ik mijn ouders gevraagd of ik ook een tijdje mijn oude slaapkamer weer in gebruik mag nemen.

En al die onnodige rechtszaken in Nederland nemen natuurlijk veel te veel tijd in beslag. Daardoor houden de rechters veel te weinig tijd over voor het veroordelen van ‘echte criminelen’. Dus hoe kan ik ook anders dan compleet achter u staan als u het aantal rechtszaken wilt verminderen. Voor veertig euro zou ik nog wel de rechtbank in willen voor een onterechte parkeerboete. Maar als ik daar straks 750 euro voor moet betalen, zou ik dat inderdaad niet meer doen. Minder rechtszaken en meer betaalde boetes en belastingaanslagen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nog tegen het gezag in te gaan hoor straks. Trouwen? Ik blijf denk ik net als u maar voor altijd vrijgezel. Stel je voor dat ik in hoger beroep zou moeten gaan tegen mijn hufterige ex-man. Dat zou me dan 4.370 euro kosten in plaats van de paar honderd euro die er nu nog voor staat.

En ik vind het ook heel tof dat u ons Nederlanders zo gezond inschat. Psychische hulp is ook eigenlijk overbodig. Die mensen moeten zich niet zo aanstellen. En als ze dan echt zo nodig een uur op die bank willen liggen, moeten ze dat zelf maar betalen. Geen geld? Joh, dan springen ze maar van een flat ofzo. En fijn dat u opkomt voor de dokters onder ons. Die mensen hebben het ook maar zwaar met al die lastige klanten die met nikszeggende kwaaltjes hun tijd verdoen. Maar ik denk dat u gelijk heeft hoor. Als die ellendige zwakke mensen voor elk bezoek vijf euro moeten betalen, blijven ze wel thuis. Logisch, dat dat niet meer uit de zorgverzekering betaald kan worden. Wat is nou 140 euro per maand? Dat geld hebben de verzekeraars veel te hard nodig om mooie panden van te bouwen en briljante directeuren aan te stellen. En de verzekeraar moet natuurlijk ook al een jaar van tevoren alle verwachte zorg inkopen. Als solidaire burger vind ik het dan ook logisch dat we aan de ingekochte zorg die uiteindelijk niet gebruikt wordt, ook gewoon meebetalen.

Tot slot ben ik blij dat u er een lekkere btw-verhoging tegenaan gooit in de wereld van kunst en cultuur. Mijn agenda was de laatste jaren wel erg overvol gepland met bezoekjes aan poppodia, theaters en festivals. Heel fijn dat u mij helpt om hier weer wat orde in te scheppen. Omdat u zoveel moeite voor mij doet, vind ik het bijzonder spijtig om te moeten zeggen dat het mijn hobby is om te vertoeven in de wereld van kunst en cultuur. Daarom heb ik maar besloten om verder niet op vakantie te gaan, zodat ik nog steeds mijn uitjes kan betalen. Maar nogmaals, ik waardeer uw poging om mijn vrijetijdsbesteding een halt toe te roepen.

U begrijpt ondertussen dat ik behoorlijk fan ben van de huidige regering. Ik zou zeggen: zet hem op! U bedenkt, wij betalen. Gewoon. Omdat we in u geloven. Of nou ja, vooral omdat het moet.



Met vriendelijke groeten,

Jolanda Kleij
Burger van het Koninkrijk der Nederlanden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten