donderdag 3 november 2011

Al hangen er ijspegels aan mijn neus

Zo ga ik de komende winter in. Met zes lagen kleding en een dekentje op de bank. Kaarsjes op tafel en een vuurkorf in de hoek van de kamer. En dan spelen we een potje Risk of Canasta. Mijn interviews lever ik handgeschreven aan over de post. Geen tv. Geen laptop. Geen lampen aan. En vooral geen kachel aan. Het is tijd om te bezuinigen.

Tenminste, als het aan al die ‘we houden zo van onze klanten’ bedrijven ligt. Want die maken je lekker met een dooie mus. Of een dooie struisvogel.

Ik ben dus overgestapt naar Nuon. Jarenlang heb ik me nergens mee bezig gehouden. Geen rekening gecheckt en gewoon blind betaald. Aan Eneco. Net zoals ik al jarenlang internet afneem bij dezelfde provider. Wanadoo. Stamt uit de tijd dat je nog een extra abonnement nodig had bij KPN voor je internetabonnement. Heb ik dus ook nog.

Is het luiheid? Of angst voor verandering? Anyway, afgelopen zomer stonden er twee heren voor mijn deur. Van Nuon. Of ik over wilde stappen. Want ik zat nu bij Eneco wisten ze. En bij Nuon zou ik veel goedkoper uit zijn. ‘Joh, doe eens gek’, dacht ik. En ik ben overgestapt. Uiteindelijk viel de ‘Nuon regelt de overstap’ al aardig tegen en was enige bemoeienis van mijn kant toch nodig. Maargoed. Kan gebeuren. Ik was goed bezig! Geen dief meer van mijn eigen portemonnee!

En met een goed gevoel ging ik verder met mijn oude gewoonte: nergens naar kijken en blind betalen. Tot vandaag. Ik spotte op mijn afschrift ineens kosten voor Eneco. Dat was gek natuurlijk. Ben al 3 maanden overgestapt! Ok, ik ga er eens een telefoontje aan wagen. ‘Ja dat klopt’, wist Eneco me te vertellen. Want Nuon levert alleen het product. Wij verzorgen nog steeds het transport (lees: het vervoer van gas en elektra door de buisjes onder de grond). En daar betaal je dus nog voor aan Eneco. Hmmm. Blijft gek. Want een simpele rekensom van de kosten aan Nuon + Eneco geeft een hoger totaalbedrag dan vroeger. Toen alles nog gewoon was zoals het al jaren was... Toen ik me nog lekker naïef gewoon niet bezig hield met die stomme rekeningen. Ook maar even bellen met Nuon dan. Weer een keuzemenuutje door. ‘Wij stellen uw mening op prijs. Vindt u het goed als we u na uw telefoongesprek bellen om uw tevredenheid vast te stellen? Toets 1 voor ja en 2 voor nee.’ 2 natuurlijk. Geen tijd voor. Geen zin in. SPIJT! Want toen de medewerker me weer even in de wacht stopte om mijn gegevens erbij te pakken (na de uitspraak dat het inderdaad raar was dat ik nu meer betaalde), kreeg ik 4 minuten hele slechte muziek en werd de verbinding gewoon verbroken!

Dus nu wacht ik tot ze me netjes terugbelt. Een lekker utopische gedachte natuurlijk. Want dat gebeurt niet. En dan ben ik weer over mijn actieve bui heen, kruip terug in mijn naïeve schulp en met de gedachte ‘het zal wel goed zijn’, betaal ik het komende jaar dus gewoon meer dan voorheen.

Dus wat hebben we vandaag weer geleerd? Houd het allemaal maar lekker zoals je het hebt en vrees veranderingen. Actieprijzen bestaan niet. Aanbiedingen net zo min. Geldzuigers zijn het. Allemaal. Maar ik zal ze krijgen. Mijn kachel gaat niet meer aan. Al hangen de ijspegels aan mijn neus; bij mijn afrekening wil ik geld ontvangen!

PS De tweede verandering die ik omarmd heb, is de overstap van jarenlang T-Mobile naar Vodafone. Start eind november. Dus als ik je daarna nooit meer bel, weet je hoe ook die verandering me bevalt.

Geachte premier Rutte,

Uit de oude doos van 2011 - maart -


Ik wil u even zeggen hoe fijn ik het vind dat u nu de trotse bewoner bent van het torentje. En waarschijnlijk is het torentje ook heel blij met zijn nieuwe bewoner. Maargoed, de lat lag natuurlijk ook wel erg laag na de vorige bewoner.

Ook vind ik het heel fijn dat u zo uw best doet om de meeste burgers van dit land te betrekken bij de wederopbouw na de crisis. Die crisis die veroorzaakt is door rijke mensen met stropdassen en mantelpakjes. Die rijke mensen moeten nu natuurlijk niet betrokken worden bij het opkrabbelen. Logisch. Dat verdienen ze helemaal niet.

De studenten hebben helemaal niks te maken met de totstandkoming van alle ellende. Dus geheel begrijpelijk dat u hen wel bij het herstel betrekt. En zij zullen het ook heel fijn vinden dat u hun hulp inroept om er weer bovenop te komen met zijn allen. Daarom vinden zij het natuurlijk ook helemaal geen probleem om meer collegegeld te gaan betalen en hun ontvangen studiefinanciering een lening wordt die zij terug kunnen betalen als ze eenmaal aan het werk zijn na hun opleiding. En dat terugbetalen kan al snel beginnen, aangezien ze ook nog maar 1 jaar studievertraging op kunnen lopen zonder extra kosten. Met die regel kunnen de studenten van de Technische Universiteit ook eindelijk onder die vervelende werkgroep uitkomen waarmee ze elk jaar weer naast hun studie belangrijke, maatschappelijke uitvindingen doen waar het hele land plezier van heeft. Want zo’n projectje betekent al gauw een jaartje langer op school zitten en dat kan de student zich niet meer veroorloven. En dat u zelf zeven jaar over uw studie heeft gedaan, is natuurlijk niet te vergelijken met die luie, feestende student van nu die zes bijbaantjes nodig heeft om zijn kamer van 25m2 elke maand te kunnen betalen. Ook uw steun aan de fantastische instantie Informatie Beheer Groep is bewonderenswaardig. Al die fraudeurs die stiekem thuis wonen en toch een uitwonende beurs krijgen, moeten natuurlijk gewoon bestraft worden met een boete. Krijgt de IBG ook een boete van u als zij teveel geld vorderen? Als je ineens beschuldigd wordt van fraude en even duizend euro terug moet betalen? Als er op je brievenbus huisnummer 31 staat vermeld, maar het adres bij de gemeente als nummer 33 geregistreerd staat bijvoorbeeld?

Ook heel fijn dat u zo hard heeft gestreden om de hypotheekrenteaftrek te behouden. Ik vind het helemaal niet erg om nog eens tien jaar in mijn huurhuis te blijven zitten omdat de hypotheken nu zo hoog blijven dat ik nog steeds geen 3-kamerappartementje van 70 m2 in mijn eentje kan betalen. Dat heb ik er natuurlijk wel voor over omdat ik weet dat ik daardoor de stropdassen en mantelpakjes met een gerust hart in hun te dure villa kan laten wonen. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk – net als u – dat de mensen die het echt zwaar hebben een leuk huurhuis kunnen betalen. Daarom vind ik het ook geen probleem dat ik binnenkort misschien mijn huurhuis moet afstaan aan een lief gezinnetje met een minimuminkomen. Gelukkig mag ik dan van u wel plaatsnemen op de wachtlijst voor een particuliere huurwoning. Voor de zekerheid heb ik mijn ouders gevraagd of ik ook een tijdje mijn oude slaapkamer weer in gebruik mag nemen.

En al die onnodige rechtszaken in Nederland nemen natuurlijk veel te veel tijd in beslag. Daardoor houden de rechters veel te weinig tijd over voor het veroordelen van ‘echte criminelen’. Dus hoe kan ik ook anders dan compleet achter u staan als u het aantal rechtszaken wilt verminderen. Voor veertig euro zou ik nog wel de rechtbank in willen voor een onterechte parkeerboete. Maar als ik daar straks 750 euro voor moet betalen, zou ik dat inderdaad niet meer doen. Minder rechtszaken en meer betaalde boetes en belastingaanslagen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nog tegen het gezag in te gaan hoor straks. Trouwen? Ik blijf denk ik net als u maar voor altijd vrijgezel. Stel je voor dat ik in hoger beroep zou moeten gaan tegen mijn hufterige ex-man. Dat zou me dan 4.370 euro kosten in plaats van de paar honderd euro die er nu nog voor staat.

En ik vind het ook heel tof dat u ons Nederlanders zo gezond inschat. Psychische hulp is ook eigenlijk overbodig. Die mensen moeten zich niet zo aanstellen. En als ze dan echt zo nodig een uur op die bank willen liggen, moeten ze dat zelf maar betalen. Geen geld? Joh, dan springen ze maar van een flat ofzo. En fijn dat u opkomt voor de dokters onder ons. Die mensen hebben het ook maar zwaar met al die lastige klanten die met nikszeggende kwaaltjes hun tijd verdoen. Maar ik denk dat u gelijk heeft hoor. Als die ellendige zwakke mensen voor elk bezoek vijf euro moeten betalen, blijven ze wel thuis. Logisch, dat dat niet meer uit de zorgverzekering betaald kan worden. Wat is nou 140 euro per maand? Dat geld hebben de verzekeraars veel te hard nodig om mooie panden van te bouwen en briljante directeuren aan te stellen. En de verzekeraar moet natuurlijk ook al een jaar van tevoren alle verwachte zorg inkopen. Als solidaire burger vind ik het dan ook logisch dat we aan de ingekochte zorg die uiteindelijk niet gebruikt wordt, ook gewoon meebetalen.

Tot slot ben ik blij dat u er een lekkere btw-verhoging tegenaan gooit in de wereld van kunst en cultuur. Mijn agenda was de laatste jaren wel erg overvol gepland met bezoekjes aan poppodia, theaters en festivals. Heel fijn dat u mij helpt om hier weer wat orde in te scheppen. Omdat u zoveel moeite voor mij doet, vind ik het bijzonder spijtig om te moeten zeggen dat het mijn hobby is om te vertoeven in de wereld van kunst en cultuur. Daarom heb ik maar besloten om verder niet op vakantie te gaan, zodat ik nog steeds mijn uitjes kan betalen. Maar nogmaals, ik waardeer uw poging om mijn vrijetijdsbesteding een halt toe te roepen.

U begrijpt ondertussen dat ik behoorlijk fan ben van de huidige regering. Ik zou zeggen: zet hem op! U bedenkt, wij betalen. Gewoon. Omdat we in u geloven. Of nou ja, vooral omdat het moet.



Met vriendelijke groeten,

Jolanda Kleij
Burger van het Koninkrijk der Nederlanden

Online shoppen met een postzegel


Uit de oude doos van 2010 -


Makkelijk hoor. Dat online shoppen. Niet meer de deur uit. Vandaag besteld, morgen in huis. Nou mag je bij de H&M al blij zijn als je in juli een winterjas bestelt, dat ie ook daadwerkelijk voor de winter gearriveerd is. Maar je mag nog blijer zijn als je überhaupt de kans hebt gekregen om m daadwerkelijk te bestellen.

Het is een prachtig concept, maar redelijk onduidelijk. Zo ben ik er dus achter (misschien wist iedereen dit al, maar voor mij is dit een verbazingwekkende ontdekking) dat de H&M winkel, webshop en catalogus niets met elkaar te maken hebben. Wat in het boek staat, hangt nog lang niet in de winkel. En wat op de site staat, komt vaak niet eens in de winkel!

Zo verliep mijn zoektocht naar de ruitjesbroek dus niet bepaald soepeltjes. In het boek gespot en na een maand eindelijk op de site te zien. Levertijd november. Ja dag. Ik ga wel naar de winkel. Gehaast tussen alle deadlines door naar de grote stad, want daarbuiten verkopen ze maar de helft in de winkels. Dat wist ik wel. Alsof ik van een andere planeet kwam. Ruitjesbroek? Nee, niet gezien. Geloof ik. Nee, geen idee waar je moet zoeken. Nee, we weten nooit van tevoren wanneer iets binnenkomt. Nee lijkt het magische klantvriendelijke woord van de legendarische Haa en Em.

Teleurgesteld weer naar huis. Achter de laptop gekropen. Dan toch maar die lange levertijd. Uiteindelijk dus gewoon geen levertijd… Weg! De ruitjesbroek. Mijn ruitjesbroek. Gewoon niet meer te vinden op die *^%#site! Twee uur geleden zat ie nog in mijn digitale shoppingbag! Teneinde raad heb ik de bestellijst uit de catalogus gescheurd, ingevuld, envelop eromheen, dichtgelikt, postzegel erop en gaan! Dan maar op de oldskool manier. En nu is het wachten. Over de post krijg je geen bevestiging. Of afwijzing. Zou die nog komen? Ik hoop het.

Vandaag weer een poging tot online shoppen na zo’n wervend emailtje ‘najaarsjassen en stylingtips’. Joehoe de broek is er weer! Oh. Uitverkocht. Alleen nog maatjes extraskinny en die-pas-je-na-honderd-muffins-en-hema-hotdogs. Hee, die bruine broek is ook wel tof. En in mijn maat! En op voorraad! Hup, in de shoppingbag. Nog even de rest van de site afspeuren. Nog wat ik-betaal-nu-toch-verzendkosten-dus-die-kan-ik-ook-wel-proberen items erbij en naar de kassa. Laatste pagina. Nog 1 klik tussen mijn bestelling en mij. Wat?! De melding ‘op voorraad’ is spontaan vervangen door ‘uitverkocht’. Maar ik had m toch al uit het digitale rek gepakt? Welke dief heeft mijn broek uit mijn shoppingbag gejat?! Klotesite. Weet je… als het zo moet dan hoeft het niet meer. Als mijn keuzes zo populair zijn, wil ik ze niet eens. Dan loopt iedereen ermee.

Dus. Wie heeft er nog een bestellijst over uit zijn catalogus? Ik heb nog wel een postzegel.